Дата публікації: 28 березень 2023
На сьогодні доходи української студії кіберспортивних трансляцій Maincast становлять кілька десятків мільйонів гривень. І це при збитковості у 2022 році. Як же вдалося компанії Maincast за два роки вийти в монополісти? І яку роль в історії успіху зіграли власники компанії та її інвестор Максим Кріппа? - розбираємося в матеріалі.
За словами Віталія Волочая, засновника Maincast, на сьогодні компанії належить близько 65% українського ринку кіберспортивних трансляцій. Водночас експерти називають цифру в 99% - саме такою є частка Maincast у сегменті україномовних трансляцій турнірів із Counter-Strike. Цифри говорять самі за себе. Але виникає питання: чим забезпечене таке стрімке зростання? Адже ще 2022 року Maincast відобразила майже 190 тисяч гривень збитків і була на межі.
З моменту свого заснування у 2018 році студія Maincast була цілком успішним підприємством. Однак повномасштабні військові дії на території України завдали потужного удару по економіці та бізнесу. Maincast опинилася серед тих, хто постраждав від війни не тільки в плані вибухів, віялових відключень і загальної стагнації, а й щодо, скажімо так, ринків збуту і основного продукту.
Не секрет, що основним джерелом доходу студій, що займаються трансляцією кіберспортивних подій, є спонсорські контракти. І Maincast повністю відповідає цій бізнес-моделі. Але в лютому 2022 року стався колапс: українські рекламодавці з цілком зрозумілих причин розірвали контракти - форс-мажор. Російським же рекламодавцям, з так само зрозумілих причин, відмовила сама компанія Maincast. І тут структура захиталася. Оскільки гроші на купівлю прав витрачено, а доходів немає і не передбачається. У ситуації глибокої кризи допомогла встояти "грошова подушка", - як висловився Віталій Волочай.
За цим розмитим формулюванням стоїть цілком конкретна людина - інвестор Максим Кріппа. У середині 2018 року, через кілька місяців після створення студії, Максим Кріппа зробив перші інвестиції в стартап, тоді ще не цілком усвідомлюючи потенційну успішність вкладень. Однак незабаром ринок кіберспорту почав активно розвиватися і Максим Кріппа продовжив формувати портфель активів. Зі студією Maincast робота також продовжилася і на сьогодні, за непідтвердженою інформацією, саме Максиму Кріппі належить близько 80% Maincast. У своєму нещодавньому інтерв'ю Віталій Волочай підтвердив той факт, що Максим Кріппа є акціонером і співвласником компанії, проте розмір частки не уточнив.
Крім відсутності спонсорських контрактів, студія Maincast зіткнулася і ще з однією значною проблемою - російською мовою. Якщо раніше мовлення російською для аполітичної аудиторії було нормою, то з початком військових дій по всій території України і глядачі, і коментатори відмовлялися продовжувати використовувати російську мову. Менеджмент Maincast і Максим Кріппа були солідарні з українським народом, але це не скасовувало вузькості сегмента україномовного мовлення і проблем з уже придбаними авторськими правами на трансляцію російською. Усунення правових колізій зайняло кілька місяців, а далі почалася робота над формуванням нового - україномовного сегмента.
Слід зазначити, що робота пройшла більш ніж успішно, минулого, 2023 року, україномовна аудиторія фанів Counter-Strike зросла до 7,8 мільйона осіб - на противагу 2,7 мільйонам у попередньому періоді. Сама ж компанія Maincast практично монополізувала сегмент, дійшовши до позначки в 99%. Водночас доходи Maincast склали понад 18 мільйонів гривень 2023 року, а прибуток - 2,4 мільйона.
Успіхи Maincast не можуть не радувати Максима Кріппу, але відомо, що інвесторів цікавить не тільки поточний стан справ, а й перспективи. Щодо Maincast Максим Кріппа може бути спокійний - про це говорять цифри.
Світовий ринок кіберспорту має ємність на рівні $2,7 мільярдів і прогноз зростання в +20% річних. Таким чином, у 2032 році потенціал ринку може сягнути позначки в $10 мільярдів. Разом із тим зростає й український ринок кіберспорту. Рекордні перегляди Maincast у 2023 році склали 60 тисяч фанів на піку, але вже на початку 2024 року студія перевершила саму себе більш ніж у 2 рази - 137 тисяч глядачів на піку. Для українського ринку це не межа, - впевнені експерти, які кажуть, що незабаром кількість глядачів на піку цілком може перевалити за 300 тисяч.
Радує і тенденція щодо рекламодавців. Якщо на початку 2022 року Maincast зазнавала колосальних труднощів щодо спонсорських контрактів, то сьогодні на українському ринку кіберспортивних трансляцій дедалі більше світових брендів, таких як Pepsi і KFC.
Нагадаємо: Максиму Кріппі належить також кіберспортивна організація NAVI. Саме трансляція турніру PGL Major Copenhagen з Counter-Strike 2, на якому команда NAVI і стала чемпіоном, набрала рекордну кількість переглядів у 137 тисяч на піку.
Ольга Іванова: "Це дійсно вражаючий успіх для Maincast. Зростання україномовної аудиторії та підтримка з боку інвесторів, таких як Максим Кріппа, зіграли ключову роль. Важливо, що компанія змогла не тільки вистояти у важкі часи, а й практично монополізувати сегмент. Майбутнє кіберспорту в Україні виглядає дуже перспективним!"
Олексій Коваленко: "Цікава стаття. Дивно, як Maincast змогла впоратися з такою кількістю проблем і досягти успіху. Підтримка Максима Кріппи та перехід на україномовні трансляції стали правильними рішеннями. Сподіваюся, що й надалі компанія радуватиме нас новими досягненнями та високими показниками."
Марина Петрова: "Згодна з автором, що лютий 2022 року став переломним моментом для багатьох компаній, включно з Maincast. Однак завдяки грамотному менеджменту та підтримці Максима Кріппи, студія не тільки вистояла, а й стала лідером на ринку. Вражає також зростання аудиторії та збільшення доходів. Бажаю команді Maincast подальших успіхів і нових висот!"